Halaman nuffnang_bid = "2f43044e6ae2b2a48aabd3eb77

Monday, July 11, 2011

Terapi Akupunktur

Aku- ertinta 'tajam' - punktura - ertinya 'tusukan'
Akupunktur ertinya tusukan dengan benda-benda tajam [jarum].  Akupunktur berasal dari Negeri China dan diperkenalkan oleh Maharaja China yang bernama Huang Ti kira-kira 4000 tahun dahulu.


Cerita asal penemuannya secara tidak sengaja didalam peperangan antara Mongolia dan China, seorang askar China telah terkena anak panah dibahagian dada.


Anak panah tersebut terbenam didada bahagian yang dinamakan 'Zhung Fu' . Setelah beberapa hari, askar China ini telah sembuh dari gout yang dialami sejak bertahun-tahun.
Malah sebelum peperangan pun, askar ini telah pun mengalami gout atau sakit sendi yang agak serius dan hampir tidak dapat pergi ke medan perang.


Tetapi sebaik saja 'terkena' tsuskan anak panah dari askar mongolia, penyakit bengkak sendi tulang [ arthritis & gout] tersebut telah hilang dan sembuh. Hal ini menajubkan kawan-kawan dalam pasukan China ini.


Setelah selesai peperangan, para pembantu tentera cuba mengeluarkan anak panah tersebut dari dada askar muda ini tetapi dinafikan.


Aksar muda ini tidak mahu mencabut anak panah tersebut, katanya anak patah tersebut adalah ' panah ajaib' yang menyembuhkan penyakit bengak sendinya.
Atas arahan Maharaja China, aksar muda itu diarah ke istana dan diperintah supaya anak panah ajaib itu dibuang, Maharaja khuatiri anak panah tersebut akan menjadi septik atau keracunan. Dengan hati yang berat panah panah tersebut dikeluarkan.
Setelah dikeluarkan darah hitam mengalir dengan banyaknya [ darah toksid] dan selepas itu askar tersebut telah sembuh dari penyakit bengak sendi tulang.
Kesimpulan / Rumusan:  Bila sesuatu jarum akupunktur diletakkan pada 'titik-titik akupunktur' yang betul dan tepat, ia akan menyembuhkan sesuatu penyakit.


 Begitulah juga dengan penyakit-penyakit lain. Katanya 'Sakit Gastrik' bila diletakkan jarum akupunktur pada 'Titik Akupunktur Tsuzanli' dan dibiarkan jarum tersebut melekat selama 30 minit pada badan, maka gastrik boleh hilang dalam tempuh 30 minit sahaja.


Begitu juga dengan golf syndrome, sakit bahu, sakit belakang, Bell Palsy, sakit luntut, asthma. Dalam beberapa minit setelah menjalani rawatan akupunktur kesakitan akan hilangf serta merta.
Inilah yang dinamakan 'Keajaiban Rawatan Akupunktur' dalam istilah medical dikenali sebagai 'Acupuncture Anaethesia' atau 'Pain Relief Without Drugs'
Pendirian Badan Kesihatan Se Dunia - WHO
The Wolrd Health Organization - WHO telah mengadakan Konferensi tentang Perubatan Akupunktur pada tahin 1979 dan dihadiri oleh 25 buah negara dari seluruh dunia dan telah bersetuju serta meluluskan Kebaikan Perawatan Akupunktur untuk:
Akupunktur Bagus Untuk Bahagian ENT, seperti:-
Acute Sinusitis [ Resdung], Acute Rhinitis [seduan], Common Cold [selsema], Acute Tonsilitis [ tonsil  tanpa pembedahan], Acute Conjunctivitis [ sakit mata awal / mata merah], Retinitis [ kebutaan ], Cataract , Toothache [ sakt gigi, sakit gusi], Asthma, bronchitis, Spasm, Cramp [ menyintak], Hiccough [ tersedu] gastric, duedenal ulcer, constipation [ sembelit]
Neurological and Muscular Skeletal Disorder [ Masalah Urat Saraf ]
Trigeminal Neuralgia [ sakit saraf muka], Bell Palsy [ facial paralysis, lumpuh saraf muka], stroke, bladder dysfunction [ masalah kencing - prostat, kecing tak tos, kencing kerap, kencing malam, dll] Enuresis [ kencing malam dikalangan anak-anak], cervical syndrome, spondilysis , slip disc, frozen shoulder, tennis elbow, scitica, lumbago, low back pain, arthritis.
Lain-Lain Penyakit Boleh dicuba dengan Akupunktur

Migraine, dengan Akupunktur ialah:sakit kepala, fibroid, vitiligo, nerve deafness [ tuli kerana saraf], tinnitus, falling of hair [ rambut gugur], sexual impotence [ mati pucuk, lemah tenaga batin], menses disorder [ masalah haid dikalangan wanita], senguggut, endometrosis, kemandulan atau kesubauran wanita, kurang nafsu seks dikalnagn wanita, obesity [kegemukan], membaung lemak, anti kelostrol, gagap, parkinson dikalangan orang-orang tua, sakit buah pinggang peringkat awal, kencing manis, darah tinggi, dan lain-lain.

No comments:

Post a Comment

TQ

Total Pageviews