Halaman nuffnang_bid = "2f43044e6ae2b2a48aabd3eb77

Monday, August 8, 2011

sakit kepala kanan tanda gastrik.



Kerap sakit kepala di bahagian kanan kepala terutama apabila perut kosong atau lewat makan nasi adalah tanda-tanda awal gastrik.

 Sakit kepala ini kadang-kadang diikuti dengan perasaan loya atau mual dan sebu perut dan hilang selera untuk makan.

Bertindak sekarang untuk atasi masalah gastrik. Jangan ini berlaku pada petronilah paulus


TEKANAN (stress), rangsangan atau tindak balas bahan kimia daripada ubat, makanan dan jangkitan bakteria boleh menyebabkan pembengkakan di kawasan permukaan perut.
Pembengkakan yang timbul akibat daripada tindak balas setempat ini menyebabkan seseorang itu mendapat gastritis atau lebih dikenali sebagai gastrik.
Perut adalah kawasan yang mengeluarkan rembesan asid yang kuat dan pepsin yang berfungsi untuk menghancur / menghazam bahan-bahan makanan.
"Kadangkala asid dan pepsin ini yang sepatutnya bertindak / menghazam ke atas makanan seperti daging sebaliknya merosakkan permukaan perut dengan cara menghazamkan/mencerna permuakaan perut yang juga adalah daging.
Apabila permukaan perut terhakis asid akan menembusi lapisan pertahanan perut dan mengakibatkan hakisan/kecederaan itu membesar dan akhirnya menjadi ulser," katanya.
Bagaimanapun, katanya pembengkakan permukaan perut boleh disebabkan oleh bahan kimia yang diambil dalam makanan dan kimia yang terjadi dalam tubuh manusia sendiri seperti asid regurgitasi atau hempedu .
Ubat steroid dan bukan steroid, sesetengah antibiotik dan ubat-ubat tradisional Melayu dan Cina juga boleh menyebabkan gastritis (pembengkakan perut) serta berkemungkinan terjadi gastrik.
Menurut dr Aminuddin lagi:
PUNCA GASTRIK
  • Merokok
  • Meminum minuman beralkohol
  • Jangkitan bakteria helicobacter pylori
  • Kegagalan organ tubuh seperti kegagalan buah pinggang, pernafasan, jangkitan septisemia dan pesakit tenat yang boleh mengakibatkan stress ulser.
  • Tabiat pemakanan yang tidak mengikut waktu.
  • Gaya hidup yang tertekan (stress)
  • Bahan-bahan kimia seperti ubat Non-Steroid Anti Inflammatory Drug (NSAIDs).

Setakat ini tiada bukti jelas yang mengaitkan beberapa jenis makanan sebagai penyebab terjadinya gastrik.
Namun, sesetengah makanan yang masam seperti cuka, dan beberapa jenis buah-buahan seperti nangka serta makanan pedas mungkin memburukkan lagi keadaan atau gejala gastrik yang dihidapi.

shapiee/arpah
0192095164/03-87365309

p/s.
1.Makan danshen plus untuk bersihkan salur darah yang tersumbat.Bagi orang yang gastrik makan danshen selepas makan nasi.
 Makan aloe fibre untuk   kuatkan perut.
Makan DCC untuk kuatkan paru-paru
Makan sayur secara ulam untuk tingkatkan enzim tubuh badan.
Percuma
Klas Internet Marketing akan di adakan pada 1 Jun 2011 jam 8.30 mlm hingga 9.30 mlm. Tempat adalah terhad.Hubungi kami untuk tempahan tempat. (Untuk Ahli Tasly Sahaja)





Danshenplus
Pembersihsalur Darah

No comments:

Post a Comment

TQ

Total Pageviews